22 mar
2023

Work-life balance!

Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest zwykle definiowana jako ilość czasu spędzanego na wykonywaniu pracy w porównaniu z ilością czasu spędzanego z bliskimi lub na realizacji osobistych zainteresowań i hobby. Kiedy praca wymaga więcej czasu lub uwagi, będziemy mieli mniej czasu na inne obowiązki lub pasje.

Wiele osób chce osiągnąć większą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, tak aby praca nie zajmowała większości ich czasu. Jednak sam termin może być mylący, ponieważ nasza kariera i życie osobiste nie zawsze istnieją w oddzielnych sferach.

W odpowiedzi integracja życia zawodowego z prywatnym — czyli synergiczne łączenie naszych obowiązków osobistych i zawodowych — staje się coraz bardziej popularną koncepcją. Z tej perspektywy praca jest po prostu jednym z aspektów naszego życia, który należy rozpatrywać wraz z innymi ważnymi sprawami, takimi jak nasze życie domowe i rodzinne, nasza społeczność i nasze osobiste samopoczucie. Zamiast przypominać skalę z dwoma rywalizującymi ze sobą stronami, integracja praca-życie bardziej przypomina diagram Venna nakładających się interesów.

Jak wygląda równowaga między życiem zawodowym a prywatnym?

Wyjątkowy charakter życia każdego z nas i nasze zmienne obowiązki sprawiają, że równowaga między życiem zawodowym a prywatnym oraz integracja między życiem zawodowym a prywatnym wyglądają inaczej dla każdego. To ciągłe negocjacje dotyczące tego, jak — i gdzie — spędzasz czas. Dążąc do większej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, możesz określić swoje priorytety, niezależnie od tego, czy są one związane z pracą, czy życiem osobistym.

Dlaczego równowaga między życiem zawodowym a prywatnym jest ważna

Poprawa równowagi między życiem zawodowym a prywatnym może potencjalnie poprawić ogólne samopoczucie, w tym zdrowie fizyczne, emocjonalne i psychiczne. Badania wykazały, że długie godziny pracy mogą prowadzić do tak poważnych problemów zdrowotnych, jak „zaburzenia snu, depresja, nadużywanie alkoholu, cukrzyca, zaburzenia pamięci i choroby serca”. Niestety, w miarę pojawiania się tych warunków, mogą one również zaostrzyć nasze problemy w życiu zawodowym i prywatnym, prowadząc do wypalenia zawodowego i innych negatywnych reperkusji.

Podczas gdy pracodawcy i pracownicy mogą kojarzyć długie godziny pracy ze zwiększoną produktywnością, wielu badaczy twierdzi inaczej. Na przykład jedno z badań w 2014 r. wykazało, że po przepracowaniu przez pracowników określonej liczby godzin ich produktywność zaczęła spadać wraz ze wzrostem prawdopodobieństwa popełnienia błędów. Osiągnięcie zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym może zatem nie tylko potencjalnie zmniejszyć stres i poprawić stany emocjonalne, ale także zwiększyć ogólną produktywność i zyski pracodawców.

4 sposoby na poprawę równowagi między życiem zawodowym a prywatnym

Poniżej zebraliśmy wskazówki, jak poprawić równowagę między życiem zawodowym a prywatnym. Możesz zacząć wypróbowywać pojedynczo lub wdrażać kilka naraz. Pamiętaj, że znalezienie podejścia, które będzie dla Ciebie skuteczne, jest procesem i zajmie trochę czasu. 

1. Zatrzymaj się i oceń

Poświęcenie czasu na zrozumienie, w jaki sposób różne części Twojego życia wpływają na siebie nawzajem, jest niezbędnym krokiem w opracowaniu nowej integracji między życiem zawodowym a prywatnym, która służy Twoim potrzebom. Zatrzymaj się i rozważ swoją obecną sytuację zawodową i życiową; zadaj sobie pytanie, jak się czujesz. Niektóre pytania, nad którymi możesz się zastanowić, obejmują:

  • Czy spędzam wystarczająco dużo czasu na robieniu tego, czego naprawdę chcę?

  • Czy poświęcam wystarczająco dużo czasu i energii ludziom lub rzeczom, które mają dla mnie znaczenie?

  • Czy nadal czuję się zgodna z moimi celami zawodowymi lub osobistymi? Dlaczego lub dlaczego nie?

  • Gdzie czuję się najbardziej zablokowany? Co jest takiego w tej sytuacji, że tak się czuję?

Kiedy zastanawiasz się nad tymi złożonymi osobistymi pytaniami, zapisywanie w dzienniku swoich myśli i uczuć może być dobrym sposobem na zidentyfikowanie obszarów, które Twoim zdaniem wymagają największych korekt. Ostatecznie te pytania powinny pomóc ci uzyskać większą jasność co do twojej obecnej sytuacji.

2. Oceń swoje priorytety

Kiedy już będziesz lepiej wiedział, co chcesz dostosować, będziesz chciał zacząć określać, co chcesz traktować priorytetowo. Niektóre pytania, które możesz sobie zadać, obejmują:

  • Co jest dla mnie naprawdę ważne i czy robię wystarczająco dużo?

  • Gdzie mogę pójść na kompromis? Gdzie nie mogę? Gdzie poszedłem na zbyt wiele kompromisów?

  • Jakie alternatywne działania mogę podjąć, aby upewnić się, że poświęcam wystarczająco dużo czasu i energii moim celom i związkom?

  • Gdzie mogę zintegrować swoje obowiązki, aby wykonać więcej niż jeden w tym samym czasie?

3. Zarządzanie czasem

Teraz, gdy wiesz, jakie są Twoje priorytety — czy to spędzanie większej ilości czasu w pracy, czy ograniczanie e-maili po godzinach pracy poprzez ustalanie granic — ważne jest, aby dowiedzieć się, jak lepiej zarządzać swoim czasem.

Sprawdź, jak obecnie spędzasz czas i poszukaj sposobów dostosowania swojego harmonogramu, jeśli to możliwe. Możesz „podzielić” swój czas, aby skupić się na jednym obszarze na raz, lub użyć systemu macierzowego, aby ustalić swoje priorytety, gdy nieoczekiwanie pojawią się nowe zadania. Dowiedz się więcej o tym, jak zarządzać czasem, aby zwiększyć swoją produktywność i dobre samopoczucie.

4. Ustal granice

Ustalanie granic jest kluczowym elementem zarządzania czasem. Równie ważne będzie komunikowanie tych granic. Jeśli nie możesz już odpowiadać na e-maile szybko po godzinach, ponieważ jesteś z rodziną, Twój zespół będzie musiał o tym wiedzieć.

Granice pracy można podzielić na trzy kategorie — fizyczne, emocjonalne lub czasowe. Zacznij od ustalenia małych granic i rozwijaj się stamtąd. Dowiedz się więcej o tym, jak wyznaczać lepsze granice w pracy .

5. Zastanów się, dopracuj, powtórz

Niezależnie od tego, jakie działania podejmiesz, aby stworzyć dobrą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, powinieneś być świadomy faktu, że z czasem prawdopodobnie będziesz musiał ją udoskonalać. Duże zmiany w życiu mogą zająć trochę czasu, więc refleksja nad swoim podejściem i okresowe udoskonalanie go prawdopodobnie będą integralną częścią tego procesu.

Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym: kolejne kroki

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, co możesz zrobić, aby osiągnąć zdrową równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, możesz rozważyć wzięcie udziału w elastycznym kursie online, aby określić najlepsze dla siebie podejście. W niektórych przypadkach możesz nawet zdecydować, że zmiana kariery jest najlepszą opcją iw konsekwencji przygotować się do nowej pracy, zdobywając certyfikat zawodowy .