31 mar
2023

Zafałszowanie żywności

Rodzaje i typy

W szerokim znaczeniu fałszerstwo można uznać za działania zmierzające do pogorszenia właściwości konsumenckich produktu lub zmniejszenia jego ilości przy zachowaniu najbardziej charakterystycznych, ale nieistniejących właściwości użytkowych. Fałszowanie produktów spożywczych odbywa się najczęściej poprzez nadanie im niektórych najbardziej typowych cech, takich jak wygląd, przy ogólnym pogorszeniu pozostałych najbardziej znaczących właściwości wartości odżywczej.

 

Rodzaje fałszerstw:  podczas fałszowania zwykle podrabia się jedną lub więcej cech produktu, co umożliwia rozróżnienie kilku rodzajów fałszerstw:

  • Asortyment (gatunki),gdy podrabianie polega na całkowitym lub częściowym zastąpieniu towarów przez ich zamienniki innego rodzaju lub nazwy, z zachowaniem podobieństwa jednej lub kilku cech, a także poprzez zastąpienie towaru imitacją. Przy fałszowaniu asortymentu najczęściej stosuje się wodę (do produktów płynnych), a także inne imitacje produktu naturalnego, które są podobne w swoich najbardziej charakterystycznych cechach. Woda jest najczęstszym substytutem produktów płynnych (koniak, piwo, wino różowe i czerwone, kwas chlebowy, napoje bezalkoholowe itp.). Badania wykazały, że podczas dodawania 10% wody do soków i win degustatorzy nie zauważyli fałszerstwa. Przy dodaniu 20% wody około jedna trzecia degustatorów wyraziła wątpliwości co do jakości, a dopiero przy 50% rozcieńczeniu większość degustatorów wskazała na wodnisty smak.
  • Fałszowanie jakościowe: podrabianie produktów za pomocą dodatków spożywczych i nieżywnościowych w celu poprawy właściwości organoleptycznych przy zachowaniu lub utracie innych właściwości konsumpcyjnych lub zamiana produktu o gradacji najwyższej jakości na niższą. Fałszowanie jakościowe to stosowanie dozwolonych i niedozwolonych dodatków, które nie są przewidziane w recepturze, w celu wprowadzenia konsumenta w błąd co do rzeczywistych właściwości konsumenckich produktu. Takiego barwienia lub aromatyzowania produktu nie zapewnia technologia przeznaczona dla tego produktu. Przykładem są napoje bezalkoholowe z częściowym lub całkowitym zastąpieniem cukru słodzikami, wykorzystujące syntetyczne barwniki i aromaty, które nie są przewidziane w recepturze.
  • Fałszowanie ilościowe : jest to oszustwo konsumenckie z powodu znacznych odchyleń parametrów produktu (masy, objętości, długości itp.), które przekraczają maksymalne dopuszczalne odchylenia. To jest niedowaga lub niedowaga. Metody i środki tego fałszerstwa opierają się na niedokładnych pomiarach z dużymi błędami, zawsze w kierunku zmniejszenia rozmiaru produktu lub mierzonego przedmiotu. W tym celu najczęściej wykorzystuje się podrobione przyrządy pomiarowe lub niedokładne urządzenia techniczne, bez znaków legalizacyjnych i certyfikatów.
  • Fałszowanie informacji:wprowadzanie konsumentów w błąd za pomocą niedokładnych lub zniekształconych informacji o produkcie. Odbywa się to poprzez zniekształcanie informacji w dokumentach, etykietach i reklamach. Kiedy informacje są fałszowane, dane dotyczące nazwy produktu, producenta i ilości są często zniekształcone. Jeden z rodzajów fałszowania informacji za pomocą opakowania. Opakowanie jest integralną częścią produktu, która decyduje o jego wyglądzie. Atrakcyjne wizualnie opakowanie może jednak nadawać niepowtarzalny wygląd i służyć identyfikacji produktów przez konsumenta, w efekcie zmniejszając preferencje konsumentów. Atrakcyjne z wyglądu opakowanie imituje wysokiej jakości produkt, choć zawartość okazuje się być podróbką wysokiej jakości produktu o tej samej nazwie. Fałszowane są tu nie tylko etykiety i opakowania, ale także dokumenty towarzyszące,
  • Oszustwo związane z wartością: oszukanie konsumenta poprzez sprzedaż produktów niskiej jakości po cenach produktów wysokiej jakości lub mniejszych rozmiarów po cenie towarów wielkogabarytowych. Ten typ jest najczęstszy, ponieważ. w połączeniu ze wszystkimi innymi rodzajami fałszerstw. Co więcej, to właśnie fałszowanie kosztów jest głównym celem oszukiwania konsumentów, pomagania w uzyskiwaniu nielegalnych zysków poprzez nielegalne podwyżki cen. W gospodarce rynkowej, której cechą charakterystyczną są nieuregulowane ceny, fałszowanie kosztów jest wykorzystywane albo do sprzedaży produktów niskiej jakości, a nawet niebezpiecznych, albo do konkurencji cenowej, w szczególności do nagradzania preferencji konsumentów poprzez obniżanie cen.